U bent hier

Gemeente Nijmegen

Bij de gemeente Nijmegen kun je alle zaken regelen die te maken hebben met wonen in Nijmegen. Bij de gemeente Nijmegen kun je je rijbewijs en paspoort aanvragen, maar je ook inschrijven als bewoner van de stad. We hebben de belangrijkste zaken als je gaat wonen en studeren in Nijmegen voor je op een rijtje gezet.

Hoe schrijf ik me in bij de gemeente Nijmegen?

Ga je in Nijmegen wonen tijdens je studententijd? Dan moet je je adres doorgeven aan de gemeente Nijmegen doorgeven. Je kunt hiervoor, op afspraak, terecht bij de stadswinkel van de gemeente Nijmegen. Je kunt ook online je verhuizing melden via het digitale loket. Je hebt het volgende nodig om je inschrijving compleet te maken:

  • Een geldig identiteitsbewijs. Is je identiteitsbewijs verlopen? Een nieuw identiteitsbewijs of paspoort vraag je ook makkelijk aan via de gemeente.
  • Een ondertekend huurcontract
  • Een getekende verklaring van de hoofd- / verhuurder
  • Bij antikraak: een getekende gebruikersovereenkomst

Belangrijk als je gaat verhuizen binnen of naar de gemeente Nijmegen

Het is belangrijk dat je je verhuizing op tijd regelt. Ben je te laat met het doorgeven van je verhuizing? Dan heeft dit gevolgen voor het terugbetalen van (huur) toeslagen, parkeervergunning, maar ook voor je studiefinanciering bij DUO. Je moet dan mogelijk een deel van de ontvangen toeslagen terug betalen. Ga je ergens anders studeren en verhuis je naar een andere gemeente? Dan hoef je alleen je verhuizing door te geven aan je nieuwe gemeente. Je nieuwe gemeente zorgt ervoor dat je uitgeschreven wordt bij je oude woonplaats.

Let op: geef je je verhuizing later dan 5 dagen nadat deze plaatsvond door? Dan verwerkt de gemeente Nijmegen de datum van ontvangt als verhuisdatum.

Melding maken bij de gemeente

De gemeente Nijmegen stelt het op prijs als je helpt om de kwaliteit van de gemeente hoog te houden. Heb je een kapotte lantarenpaal, vuil op straat, schuine verkeerspalen of een gat in de weg gezien? Meld dit dan bij de gemeente Nijmegen via het digitale loket. Je melding wordt dan zo snel mogelijk in behandeling genomen.

De gemeente bezoeken

De stadswinkel is het centrale punt waar je in Nijmegen terecht kunt voor alle gemeente zaken. Houd er wel rekening dat het druk kan zijn. Het is het makkelijkste als je van tevoren een afspraak maakt. Je kunt online gemakkelijk een afspraak maken via de website van de gemeente Nijmegen. Houd je digi-D bij de hand als je een afspraak wilt maken, deze heb je nodig bij het online loket. 

Heb je meer vragen aan de gemeente Nijmegen? Dan kun je altijd langsgaan of even bellen!

Contactgegevens gemeente Nijmegen

Het telefoonnummer van de gemeente Nijmegen is: 14 030. Bel je uit het buitenland? Dan kun je bellen op: +31 24 329 90 00. De gemeente is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.30 - 17.00 uur.

Tip: op de overzichtspagina van de gemeente vind je een overzicht van alle (kleine) zaken die je (online) kunt regelen bij de gemeente!

Adres gemeente Nijmegen

Marënburg 30 (naast de bibliotheek)
Nijmegen 

www.nijmegen.nl

 

Lees ook

Abonneren op